Boktips1

http://boktips1.blogspot.se/

torsdag 14 januari 2016

Hur tänker vi i addition och subtraktion?

Kunskapskrav i år 3: 
Vid addition och subtraktion kan eleven välja och använda skriftliga räknemetoder med tillfredställande resultat när talen och svaren ligger inom heltalsområde 0-200.

Efter förfrågningar från föräldrar får ni här exempel på hur vi räknar i skolan.

När det gäller skriftliga räknemetoder presenterar vi några olika sätt i skolan som eleverna får öva på. Kunskapskraven betyder att eleverna ska kunna visa med mattespråk (siffror och tecken) hur de löst uppgiften, inte bara räkna den i huvudet.

Hittills har vi övat på skriftlig huvudräkning. Där behåller vi alltid ursprungstalet ( i första exemplet 23) och adderar eller subtraherar varje talsort (tiotal, ental osv) för sig.

ADDITION

Ex 1

23+46=

23+40=63 (tiotalen adderas)

63+6=69 (entalen adderas)


Ex 2

77+14=

77+10= 87 (tiotalen adderas)

87+4 = 80+11= 91  (entalen adderas och läggs till)  

eller 

87+4= 87+3+1=91 (entalen bygger först till helt tiotal och därefter läggs resten av entalen till)


SUBTRAKTION

Ex 1

46-23=

46-20= 26 (tiotalen subtraheras)

26-3=23 (entalen subtraheras)


Ex 2

46-18=

46-10= 36 (tiotalen subtraheras)

36-8 = 36-6-2= 28 (här delar vi upp 8 och tar först bort 6 ner till helt tiotal, därefter 2 från 30)


LÄNKAR
Nästa vecka kommer vi gå igenom metoden uppställning (algoritmer). Här finns två länkar till youtube med förklaringar hur vi ska tänka i addition respektive subtraktion.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar